انواع روش ها برای از بین بردن جای جوش با دستگاه

وبلاگ مرکز پوست و زیبایی بهار
انواع روش ها برای از بین بردن جای جوش با دستگاه

انواع روش ها برای از بین بردن جای جوش با دستگاه

آکنه می‌‌تواند جای زخم روی پوست ایجاد کند. جای جوش برای برخی افراد، بسیار دردناک و آزاردهنده است. با این حال، درمان‌های خانگی و درمان‌های پزشکی وجود دارند که می‌توانند به خلاص شدن از شر جای جوش‌ها کمک کنند. برای درمان جای جوش می‌توان از روش‌های بسیاری کمک گرفت که مؤثرترین آن‌ها در زمان گسترده‌بودن این زخم‌ها، از بین بردن جای جوش با دستگاه است.

گزینه‌های درمانی به نوع و وسعت جای زخم بستگی دارد و شامل موارد زیر می‌شود:

  • لایه برداری شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک
  • رتینوئیدها و سایر کرم‌ها برای از بین بردن جای جوش
  • لیزر درمانی، میکرونیدلینگ و روش‌های مختلف دیگر
  • در برخی موارد جراحی هم می‌تواند مؤثر باشد

در این مقاله می‌خواهیم روش‌های مختلف از بین بردن جای جوش و داشتن پوستی سالم را برایتان بیان کنیم. در این مطلب تمرکز ما روی حذف جای جوش با دستگاه است؛ اما برخی روش‌های مؤثر دیگر را هم معرفی خواهیم کرد. اگر شما هم می‌خواهید از شر جای جوش‌های خود خلاص شوید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

انواع اسکار آکنه

روش‌های درمان انواع مختلف آکنه با توجه به نوع زخمی که باعث ایجاد آن شده، می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه به معرفی ۳ نوع اصلی اسکار آکنه می‌پردازیم:

اسکارهای آتروفیک

اسکارهای آتروفیک به‌صورت فرورفتگی‌های کوچک روی سطح پوست به وجود می‌آیند و انواع مختلفی دارند. اسکارهای بستنی، اسکارهای کوچکی هستند که حالت سوزن سوزن دارند. اسکارهای بوکسار تورفتگی‌های بزرگ‌تر با لبه‌های تیره‌تر از پوست اطراف خود هستند. اسکارهای غلتکی لبه‌های مشخصی ندارند و دارای ظاهری غلتشی یا مواج هستند. اسکارهای آتروفیک زمانی به وجود می‌آیند که فیبروبلاست کافی در فرآیند بهبودی پوست تولید نمی‌شود.

اسکار هایپرتروفیک

زمانی که پوست، فیبروبلاست‌های زیادی تولید ‌کند، اسکارهای هایپرتروفیک به وجود می‌آیند. در نتیجه، لکه‌های آکنه بهبود یافته و اسکار برجسته ایجاد می‌شود.

اسکارهای کلوئیدی

این اسکارها شبیه به اسکارهای هایپرتروفیک هستند؛ اما ضخیم‌تر از آکنه اصلی بوده که می‌توان از بین بردن جای جوش با دستگاه را امتحان کرد. رنگ این اسکارها تیره‌تر از پوست اطراف است. این اسکارها ممکن است قرمز یا قهوه‌ای باشند.

برای درمان طبیعی جای جوش چکار کنیم؟

درمان طبیعی جای جوش

افراد بسیاری به‌سراغ داروهای طبیعی برای از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش می‌روند. با این حال، استفاده از این داروها به‌لحاظ علمی ثابت نشده است. برخی از این روش‌ها ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست یا مشکلات دیگر شوند؛ بنابراین باید با احتیاط از این روش‌ها استفاده کنید یا به طور کلی از آن‌ها استفاده نکنید.

درمان‌های خانگی اسکار آکنه عبارت‌اند از:

  • روغن گل رز: کمک به کاهش تغییر رنگ در اسکارها؛
  • عسل: کمک به بهبود زخم و کاهش جای جوش؛
  • روغن سیاه دانه: کمک به یکنواخت‌شدن رنگدانه‌های پوست؛
  • آلوئه ورا: ترکیب با عسل و بهبودی زخم‌ها بدون برجای گذاشتن جای جوش.

درمان پزشکی و از بین بردن جای جوش با دستگاه

روش‌های درمانی پزشکی متعددی وجود دارد که می‌توانند به کاهش اسکار آکنه کمک کنند. یک متخصص پوست می‌تواند با توجه به نوع پوست بیمار و البته نوع اسکار آکنه، روش درمانی مناسبی را به کار بگیرد. همچنین ممکن است پزشک چند روش درمانی را ترکیب کرده و برای بهبود اسکار آکنه به ‌کار ببرد.

گزینه‌های درمان پزشکی جای جوش عبارت‌اند از:

۱. درمان جای جوش با میکرونیدلینگ

درمان جای جوش با میکرونیدلین

در میکرونیدلینگ، سوزن‌های کوچکی را روی پوست و اطراف جای زخم قرار می‌دهند تا بدن را به تولید کلاژن بیشتر تحریک کند. کلاژن باعث ترمیم پوست می‌شود و جای جوش با دستگاه از بین برود.

در تحقیق انجام‌شده در سال ۲۰۱۷ میکرونیدلینگ، بهبودی ۳۱ تا ۶۲ درصدی را در ظاهر اسکارهای آتروفیک یا فرورفته ایجاد کرد. با این حال، میکرونیدلینگ می‌تواند عوارض جانبی مانند قرمزی، درد و التهاب ایجاد کند که البته این اثرات جانبی به مرور زمان از بین می‌رود.

همان‌طور که از نام آن پیداست، میکرونیدلینگ از سوزن‌های ظریفی روی پوست استفاده می‌کند. در طول فرآیند میکرونیدلینگ، پوست شما کلاژن بیشتری تولید می‌کند تا زخم‌های کوچک ناشی از سوزن‌ها را التیام بخشد. کلاژن جدیدی که تشکیل شده به صاف‌کردن ظاهر پوست شما، پر کردن خطوط ریز، چین و چروک‌ها و جای زخم کمک می‌کند. بدین ترتیب، از میکرونیدلینگ می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • جای سوختگی
  • جای جوش
  • اسکارهای جراحی
  • ملاسما
  • آسیب خورشید
  • افتادگی پوست
  • بستن منافذ باز پوست
  • ریزش مو

سریعترین روش از بین بردن جای جوش با دستگاه می‌تواند میکرونیدلینگ باشد. تأثیر سیع و عالی این روش به تحریک تولید کلاژن مربوط می‌شود. همچنین برخی از مطالعات نشان داده‌اند که اثرات میکرونیدلینگ روی اسکارهای آکنه زمانی که با ویتامین C یا PRP ترکیب شود، بهتر و سریع‌تر خواهد بود. برخلاف سایر درمان‌های اصلاحی پوست با حداقل تهاجم، مانند لیزر درمانی، میکرونیدلینگ برای پوست‌های تیره‌تر ایمن در نظر گرفته می‌شود. این امر به این دلیل است که به لایه بیرونی پوست آسیب نمی‌رساند. میکرونیدلینگ برای پوست‌های نازک و حساس نیز بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. پس اگر به دنبال بهترین و سریع‌ترین روش درمان جای حوش هستید، میکرونیدلینگ می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل باشد.

۲. تزریق کورتیکواستروئیدها

تزریق کورتیکواستروئیدها می‌تواند به نرم شدن و صاف کردن بافت اسکار آکنه هیپرتروفیک یا کلوئید کمک کند. این تزریقات معمولاً به یک دوره درمانی نیاز دارد.

۳. تزریق فیلر برای درمان جای جوش

در برخی شرایط، متخصصین پوست از پرکننده‌های بافت نرم (فیلر) برای درمان اسکار آکنه استفاده می‌کنند. این روش درمانی ممکن است به ویژه برای اسکارهای آتروفیک مفید باشد.

گزینه‌های درمانی با پرکننده‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • سیلیکون
  • پلی آکریل آمید
  • اسید هیالورونیک
  • پلی متیل متاکریلات
  • پلی ال-لاکتیک اسید
  • محصولات مبتنی بر کلاژن

با توجه به نوع پرکننده، ممکن است نیاز باشد تا درمان پس از چند ماه تکرار شود. به‌عنوان مثال، در صورت استفاده از پرکننده‌های هیالورونیک باید حدود ۳ ماه بعد مجدد درمان تکرار شود؛ اما سیلیکون و پلی آکریل آمید به ترمیم نیازی ندارند. البته بهتر است پیش از انتخاب درمان، در مورد مزایا و معایب آن با پزشک صحبت کنید.

۴. لیزر درمانی برای درمان جای جوش

لیزر درمانی برای درمان جای جوش

درمان با لیزر بدون استفاده از مواد شیمیایی یا اسکراب به از بین بردن جای جوش با دستگاه کمک می‌کند. لیزر درمانی می‌تواند بالاترین لایه پوست را حذف کند و سلول‌های جوان‌تر پوست در زیر آن لایه را آشکار سازد و به کاهش جای زخم کمک کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که لیزر درمانی برای همه افراد مناسب نیست. این روش درمان جای جوش با دستگاه به نوع اسکار آکنه و نوع پوست فرد بستگی دارد. همچنین این درمان ممکن است در برخی افراد، به ویژه آن‌هایی که پوست حساس دارند، عوارض جانبی مانند قرمزی پوست، التهاب،‌ تورم و ... ایجاد کند.

۵. درمان جای جوش با عمل جراحي

اگر درمان‌های دیگر نتیجه‌بخش نباشند، جراحی می‌تواند جای جوش را از بین ببرد. همچنین جراحی ممکن است به تنهایی برای حل مشکل کافی نباشد و بنابراین ممکن است پزشک از روش‌های درمانی دیگر هم استفاده کند.

۶. الکترودسیکاسیون و از بین بردن اسکار آکنه

استفاده از روش الکترودسیکاسیون همراه با سایر روش‌های درمانی ممکن است به کاهش اسکار آکنه کمک کند و پوست را صاف‌تر و بدون فرورفتگی نشان دهد. در این روش درمان جای جوش با دستگاه، از پروب‌های الکتریکی برای گرم کردن پوست و از بین بردن بافت‌های ایجادکننده لبه‌های پررنگ اطراف جای زخم استفاده می‌شود.

۷. تکنیک‌های پانچ برای درمان اسکار آکنه

از تکنیک‌های پانچ برای درمان اسکارهای بستنی و اسکارهای بوکسار استفاده می‌شود. ۳ نوع تکنیک پانچ وجود دارد:

  • برداشت با پانچ: برای درمان اسکارهای خفیف بستنی از این روش استفاده می‌شود. در این روش، جای زخم با جراحی برداشته شده و زخم باقی مانده پانسمان می‌شود. پس از بهبود زخم، ناحیه‌ای صاف و یکدست از پوست باقی می‌ماند.
  • پانچ الویشن: برای درمان جای زخم بوکسار از این روش استفاده می‌شود. پایه اسکار با جراحی برداشته شده و بافت پوست اطراف دست نخورده باقی می‌ماند. این کار باعث می‌شود جای حوش از بین برود و پوست بسیار شفاف و سرحال به نظر برسد.
  • پانچ گرفتینگ: برای درمان زخم‌های بسیار عمیق بستنی از این روش استفاده می‌شود. در این روش هم مانند برداشت با پانچ، جای زخم برداشته می‌شود؛ اما زخم با نمونه‌ای از پوست که از قسمت‌های دیگر بدن (معمولاً از پشت گوش) گرفته شده، پیوند زده می‌شود.

از بین بردن جای جوش

سخن پایانی

اسکار آکنه می‌تواند بسیار آزادهنده باشد و ممکن است اعتماد به نفس افراد را کاهش دهد. با این حال، درمان‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانند جای جوش را کاهش دهند. بسیاری از افراد با استفاده از یک یا چند درمان خانگی موفق به از بین بردن جای جوش می‌شوند که این روش‌ها برای همه افراد کارآمد نیستند. در برخی موارد نیاز است که به پزشک مراجعه کرده و از درمانی‌های پزشکی استفاده کنید. برای اکثر افراد، از بین بردن جای جوش با دستگاه می‌تواند بهترین و سریع‌ترین گزینه باشد. در این مقاله سعی کردیم روش‌های مختلف درمان جای جوش را معرفی کنیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با اطلاعات ارائه‌شده جای جوش‌های خود را از بین ببرید.

    اشتراک گذاری :