وبلاگ مرکز پوست و زیبایی بهار
کرم ضدآفتاب و نقش آن در سلامتی پوست

کرم ضدآفتاب و نقش آن در سلامتی پوست

کرم ضد آفتاب نقش مهمی در حفظ ظاهر و سلامت پوست شما دارد. با استفاده منظم از کرم ضد آفتاب از آفتاب سوختگی، سرطان پوست و پیری زودرس جلوگیری می‌کنید. از آنجایی که کرم ضد آفتاب جایگاه ویژه‌ای در روتین پوستی شما دارد در ادامه به برخی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را در رابطه با این کرم و نحوه استفاده از آن مشغول کرده باشد، می‌ پردازیم.

SPF  چیست؟

SPF مخفف عبارت Sun protection factor و معروف به فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. این فاکتور نشان می‌دهد که کرم ضد آفتاب تا چه میزان توانایی محافظت پوست در برابر اشعه UVB را دارد. اشعه ماورابنفش (UV) از سه پرتو UVB، UVA و UVC تشکیل شده است. اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی و سرطان پوست می‌شود. اشعه UVC از جو زمین عبور نمی‌کند و اشعه UVA باعث سرطان و پیری پوست می‌شود. ضد آفتاب‌هایی که طیف وسیعی دارند از پوست در برابر اشعه های UVB و UVA محافظت می‌کنند.

راهنمای خرید کرم ضد آفتاب

برای استفاده روزانه، از ضد آفتابی استفاده کنید که حداقل SPF30 داشته باشد. اگر در فضای باز فعالیت دارید محصولی با SPF 60 یا بیشتر انتخاب کنید. اکثر افراد آنطور که باید از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند و انتخاب کرمی با SPF بالاتر به جبران این موضوع کمک می‌کند.

چه مقدار کرم ضد آفتاب بزنیم؟

برای محافظت از صورت، گردن، بازوها و پاها، به حدود 1 اونس کرم ضد آفتاب معادل 28 گرم نیاز است. این مقدار از کرم باید کف دست شما را کاملاً بپوشاند. مقدار کرم ضد آفتاب مورد نیاز برای صورت و گردن نصف قاشق چای‌خوری است.

از کرم ضد آفتاب قبل از سایر محصولات پوستی استفاده کنیم یا بالعکس؟

اگر کرم ضد آفتاب SPF حداقل 30 داشته باشد، ضد آب باشد و از  طیف وسیعی برخوردار باشد، ترتیب استفاده از محصولات پوستی اهمیتی ندارد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند قبل از استفاده از مرطوب‌کننده و محصولات آرایشی از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. با توجه به روتین پوستی خود از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و اگر نگران ترتیب استفاده از محصولات هستید از یک  متخصص پوست مشاوره بگیرید.

آیا محصولات آرایشی که SPF دارند جایگزینی برای ضد آفتاب محسوب می‌شوند؟

محصولات آرایشی حتی اگر SPF بالایی داشته باشند جایگزینی برای ضد آفتاب نیستند.

آیا ضد آفتاب‌های معدنی یا مینرال بهتر از ضد آفتاب‌های شیمیایی هستند؟

کرم‌های ضد آفتاب اغلب در دو دسته شیمیایی و معدنی قرار می‌گیرند. ضد آفتاب‌های شیمیایی از ترکیباتی مانند آووبنزون، اکتیسالات، اکتوکریلن، هموسالات و غیره تشکیل می‌شوند. ضد آفتاب‌های معدنی از اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم استفاده می‌کنند. هر دو ضد آفتاب شیمیایی و معدنی با جذب نور UV و تبدیل آن به گرما، عملکرد مشابهی دارند. ضد آفتاب‌های معدنی مقدار کمی از اشعه ماوراء بنفش را منعکس می‌کنند.

برخی افراد با استفاده از ضدآفتاب‌های شیمیایی ممکن است دچار سوزش شوند. اگر پوست حساسی دارید و اغلب به محصولات پوستی واکنش نشان می‌دهید، بهتر است از کرم ضد آفتاب معدنی استفاده کنید. نکته منفی در مورد ضدآفتاب های معدنی ایجاد یک لایه سفید به‌ویژه روی پوست‌های رنگی است.

آیا لازم است کرم ضد آفتاب را در طول روز تجدید کنیم؟

کرم ضد آفتاب را باید هر دو ساعت یکبار، مخصوصاً بعد از شنا یا تعریق، تجدید کرد. اگر فعالیت بیرونی ندارید نیازی به استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب نیست. با این حال همیشه یک ضد آفتاب اضافه همراه خود داشته باشید. فراموش نکنید که حتی یک پیاده‌روی کوتاه نیز شما را در معرض خطر نور خورشید قرار می‌دهد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که هیچ ضد آفتابی محاظفت صددرصدی ندارد، بنابراین از کلاه‌های لبه پهن، عینک آفتابی یا سایر محصولات محافظتی استفاده کنید و تا حد امکان در سایه قرار بگیرید.

    اشتراک گذاری :