وبلاگ مرکز پوست و زیبایی بهار
بهترین روش برای سفت شدن پوست صورت چیست ؟

بهترین روش برای سفت شدن پوست صورت چیست ؟

اکثر افراد از سنین 35 تا 40 سالگی با علائمی از شل بودن و افتادگی پوست صورت مواجه می‌شوند. این مساله بیشتر به دلیل کاهش تولید پروتئین کلاژن، فیبرهای الاستین و هیالورونیک اسید است، مولکول هایی که به پوست کمک می کنند تا استحکام و رطوبت خود را حفظ کند.

علاوه بر افزایش سن، کاهش وزن (به ویژه کاهش وزن قابل توجه یا سریع) و بارداری نیز می توانند با تغییر ساختار پوست صورت باعث شل شدن آن شوند. از سایر علل موثر می توان به یائسگی، اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، برخی داروها مانند کورتیکو استروئیدها، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل اشاره کرد. در این مقاله به تکنیک های رایج سفت شدن پوست صورت می پردازیم.

راهکارهای خانگی سفت شدن پوست صورت

علاوه بر شروع یک سبک زندگی سالم، توصیه می کنیم برای سفت شدن پوست صورت به روش های زیر نیز توجه کنید.

استفاده از کرم ها و لوسیون های ضدپیری برای سفت شدن پوست

اصولا محصولات حاوی مواد زیر برای پیشگیری و رفع شلی پوست موثر هستند:

  • آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های C، B و E با استرس اکسیداتیو مقابله و از بروز چین و چروک ها جلوگیری می کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ترکیبات آنتی اکسیدانی قرمزی و التهاب را کاهش می‌دهند و ظاهر پوست را سالم تر می کنند.
  • تنظیم کننده های سلولی: تنظیم کننده هایی مانند پپتیدها، رتینول ها یا ترکیبات فاکتور رشد، محرک تولید کلاژن در پوست هستند.

انجام تمرینات یوگا صورت برای سفت شدن پوست صورت

تمرینات یوگا می توانند با افزایش خونرسانی به سلول ها باعث سفت شدن پوست صورت شوند. البته انجام بیش از حد آن ها ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

استفاده از دستگاه های خانگی برای سفت شدن پوست صورت

غلتک ماساژ صورت، دستگاه آر اف خانگی و میکرونیدلر (درمارولر) نمونه‌هایی از این دستگاه ها هستند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد، هنگامی که به مدت هشت هفته از دستگاه آر آف یا میکرونیدلر استفاده می شود، تولید پروتئین های خاصی را در لایه های عمیق تر پوست افزایش می دهد که منجر به سفت شدن پوست صورت می شود.

مصرف مکمل های کلاژن

مکمل های خوراکی کلاژن با جایگزین کردن این پروتئین، ممکن است به جلوگیری از شل شدن پوست با افزایش سن کمک کنند.

استفاده مداوم از ضدآفتاب

استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب باعث می شود پوست شما در برابر اشعه ماوراءبنفش نور خورشید آسیب نبیند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست ندهد. هم‌چنین خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

نوشیدن آب آشامیدنی

هیدراته ماندن پوست شما را جوان تر نشان می دهد. پس برای سفت شدن پوست صورت روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

راهکارهای پزشکی سفت شدن پوست صورت

احتمالا تا الان متوجه شده اید که درمان های خانگی بیشتر بر پیشگیری تمرکز دارند. بنابراین، اگر قصد درمان سریع و موثر برای سفت شدن پوست صورت را دارید، بهتر است از روش های بالینی در مطب استفاده کنید. در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

روش های غیرتهاجمی برای سفت شدن پوست صورت

از انواع روش های غیرجراحی سفت شدن پوست صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لایه برداری پوست با لیزر: این روش با هدف تحریک تولید کلاژن در لایه های عمیق تر پوست انجام می شود. در واقع در اثر لایه برداری، لایه های جدید پوست شکل گرفته و تولید پروتئین های ساختاری پوست نیز افزایش می یابد.
  • درمان موضعی با امواج فراصوت: این امواج به اعماق پوست شما نفوذ می کنند تا تولید کلاژن را تحریک کنند.
  • استفاده از دستگاه آر آف حرفه ای: در این روش از امواج رادیویی استفاده می شود که با تخریب سلول های قدیمی پوست می تواند تولید پروتئین در لایه‌های عمیق‌تر افزایش دهد. در مقایسه با دستگاه آر آف خانگی، این دستگاه قدرت عمل و اثرگذاری بیشتری دارد.
  • میکرونیدلینگ: هدف از میکرونیدلینگ تحریک تولید کلاژن با استفاده از سوزن های کوچکی است که پوست شما را خراش می‌دهند. این سوزن های ظریف با تخریب سلول های قدیمی به بازیابی سلول‌های جدید و سفت شدن پوست کمک می کنند.
  • تزریق بوتاکس: بوتاکس یک داروی تزریقی است که می تواند باعث فلج موقت برخی از عضلات صورت و رفع چین وچروک های ناشی از شلی پوست شود.
  • تزریق فیلر: فیلر نوعی ماده پرکننده است که می تواند به صورت ژل مصنوعی یا چربی استخراج شده از بدن به سفت شدن پوست صورت کمک کند. در واقع بعد از تزریق آن لایه های زیرین پوست حجیم می شوند و ساختار مستحکم تری پیدا می کنند.
  • تزریق داروی کیبلا: این دارو با حذف سلول های چربی اضافی زیر پوست صورت می تواند به بازسازی و سفت شدن پوست صورت کمک کند.

جراحی برای سفت شدن پوست صورت

درصورتی که روش های ذکرشده موثر نباشند، احتمالا پزشک برای رفع افتادگی بیش ازحد پوست به سراغ جراحی لیفت صورت می رود. در این روش پزشک با برداشتن پوست اضافی و افتاده کمک می کند تا پوست کشیده تر به نظر برسد. لیفت صورت می تواند به صورت کامل، یعنی با ایجاد یک برش طولانی که از خط ابروی شروع می شود انجام شود یا به صورت جزئی، یعنی با ایجاد برش های کوتاه تر انجام شود. مطمانا روش دوم به زمان بهبودی کمتری نیاز دارد.

سخن آخر

روش های مختلفی برای رفع افتادگی پوست وجود دارد و باید با توجه به جنس پوست و شدت شل بودن پوست، می توان برای انتخاب بهترین روش اقدام کرد. مشورت با پزشک متخصص پوست و مو می تواند اطلاعات بیشتری در زمینه سفت شدن پوست صورت در اختیار شما بگذارد.

    اشتراک گذاری :